Cuba! - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Mieke - WaarBenJij.nu Cuba! - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Mieke - WaarBenJij.nu

Cuba!

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

19 December 2013 | Costa Rica, Alajuela

Hola!

Hier mijn laatste verslag vanuit Costa Rica! Ik ben klaar voor een nieuw avontuur en een nieuw land en klaar met het alleen reizen en helemaal klaar om samen met Sjoerd Cuba te gaan ontdekken!!
Maar eerst nog een verhaal over mijn laatste weken Costa Rica.

Zoals al eerder beschreven was mijn leventje in Turrialba vrij normaal met werk en sport. Af en toe een spectaculaire activiteit tussendoor. En wat voor activiteiten! De meest spectaculaire was toch wel een dagtocht raften over de rio pacuare. Met stukken klasse IV (Klasse I tot V). Wow wat was dat spectaculair en zo mooi dwars door de jungle en langs de dorpjes waar de indigenas wonen. Daarnaast nog maar een tochtje door de bergen, maar nu niet te paard, maar door op een vertrouwde mountainbike.. Erg leuk!
Onverwachts leuk was de zondag dat ik met mijn Franse vriendinnetje Florien naar San Jose ging voor het ballet de notenkraker, helaas waren er geen kaartjes meer en besloten we naar het nationale museum te gaan. Leuk en een ander museum dan ik gewend ben, met een vlindertuin en andere onverwachte dingen er in. En gewoon super gezellig samen met Florien.

Ook heb ik twee super doelen gevonden voor jullie geld. Ik heb 400 euro aan het verpleeghuis gegeven. Ze waren zo ontzettend blij!!
Daarnaast heb ik 60 euro aan Marjolein gegeven, de schoolmanager in Turrialba. Zij heeft samen met een Spaanse lerares op de school in Turrialba een Engels schooltje opgezet voor kinderen uit de bergen. De ouders van deze kinderen hebben geen geld voor scholing. Marjolein vraagt een kleine bijdrage voor de lessen voor o.a. materialen. Hierdoor haken veel kinderen af. Door jullie geld kunnen deze kinderen ook een tijdje naar de Engelse lesl! Marjolein gaat mij nog fotos sturen van de lessen en precies aangeven wat ze met jullie geld gaat doen! Wordt vervolgd!

En toen na mijn Turrialba avontuur werd het tijd om alleen op pad te gaan. Ik zag er behoorlijk tegenop om mijn veilige haven te verlaten en alleen met twee tassen door Costa Rica te trekken. Maja ik had nog een week over voor ik naar Cuba ging. Nadat ik zon drie kilo of misschien wel meer uit mijn tas gedropt had (hij woog op het vliegveld heen 19,5 kg) kon ik goed voorbereid op pad.
Eerst naar Jaco aan de Pacific, waar ik in een Hostel van een Nederlander zou verblijven. Wat was ik blij dat ik de zee weer zag en ook in de avonden in een kort broekje naar buiten kon ;)
Wat me wel erg opviel is dat de Pacific gedomineerd wordt door Amerikaanse toeristen, Duitse toeristen en hoge gebouwen. Klinkt niet echt goed... Was het ook niet... De Caribische kant van Costa Rica is zoveel mooier, minder toeristisch en relaxter.
Dag 2 op naar het nationale park van Manuel Antionio samen met een Franse jongen die ik de dag ervoor ontmoet had. We besloten om geen tour te nemen en zelf op zoek te gaan naar de dieren. Maar goed ook! Overal groepen met Duitse toeristen en een gids en overal waar zij stopte keken wij ook even naar wat er te zien was. Weer veel apen, insecten, vlinders en van alles en nog wat gezien. En ook een super mooi strand!
Dag 3 Op naar Monteverde voor de Canopy tour. Samen met een Duits stelletje die niet echt mij leken te willen praten wachtend op de bus, arriveerde er gelukkig een gezellig Portugese jongen. Na wat mensen geanalyseerd te hebben, hij is dokter, in de bus dachten we toen we het bordje met nog 38km naar Monteverde zagen dat we er bijna waren. Oohh een uurtje nog volgens Gustavo. Maar toen begon de rit pas... Over smalle weggetjes stijl omhoog met overal stenen, maar super mooie uitzichten! We hebben er geloof ik nog 2,5 uur over gedaan. Eindelijk aangekomen in het super gezellige hostel met eindelijk weer eens een warme douche! Waar je al niet blij mee kan zijn!
Op dag 4 de Canopy tour (ziplinen, je hangt met een katrol aan een ijzeren draad die vastgemaakt is aan twee bomen). Wow wat gaaf!!!! Helaas geen top weer, maar eigenlijk was dat helemaal niet erg! Zo mooi en zo gaaf om tussen de bergen door te zoeven!! Tijdens de tocht zaten er nog twee spectaculaire ritten bij. Allereerst de Tarzan Swing, waar je van een hoogteplateau afspringt en als een tarzan door de jungle schommelt en de superman. Bij de Superman werd je als het ware onder het touw gehangen en zo ging je 1km lang keihard tussen de bergen door.
Lastig uit te leggen... zie youtube als je er niks van snapt en nieuwsgierig bent!
Dag 5 tocht naar La Fortuna, waar ik twee Nederlandse stelletjes ontmoet heb. Met een van de twee ging ik die middag naar de Hotsprings van La Fortuna. Een welkome rustige chille dag na al het reizen.

En nu, nu zit ik dit verhaal te typen op nog geen 5 minuten van het vliegveld en slaan mijn laatste Costa Ricaanse uurtjes.
Wat heb ik hier een geweldige tijd gehad en wat een geweldige ervaring was dit! Ik snap eigenlijk niet waar ik zo bang voor was en waarom ik dit niet eerder gedaan heb! Ook alleen reizen is me zooo meegevallen! Je ontmoet onderweg en in de hostels zoveel leuke mensen.
Daarnaast ben ik er achtergekomen dat er nog tijd genoeg is om te reizen! In het hostel in Monteverder arriveerde op mijn tweede dag daar een stel van 55 en 60 uit Zwitserland. Zij had het reizen ontdekt doordat haar dochter haar meevroeg naar zuid-amerika omdat haar relatie net verbroken was. En sinds toen en sinds ze haar man had overtuigd van het feit dat backpacken gaaf is, trekken ze de wereld over met een rugtas! Zo leuk om te zien!!!

Hopelijk is het voor mij en Sjoerd mogelijk om af en toe een verhaaltje te schrijven in Cuba!

  • 19 December 2013 - 22:22

    Marleen:

    Mieke het klinkt allemaal geweldig!en geniet zo ook met Sjoerd als die zo bij je is!!!

  • 19 December 2013 - 22:32

    Annette:

    Hey zus,

    Wat leuk allemaal weer om te lezen! Geniet van de laatste maand met Sjoerd op Cuba! X

  • 19 December 2013 - 22:38

    Christel:

    Miek!! Top! Voel wat je voelt, zo blij dat je het ook zo hebt ervaren!! Dit pakt niemand je meer af! Geniet nu samen met Sjoerd nog een een geweldige ervaring er bij. Dikke kus

  • 19 December 2013 - 22:38

    Gerry De Klein:

    Het is geweldig wat je allemaal beleefd. Bedankt weer voor dit mooie
    Verslag en nog veel plezier op Cuba samen met Sjoerd.

  • 20 December 2013 - 00:45

    Sjoerd:

    Hee Mieke,

    Ik ben er klaar voor en over een paar uurtjes zit in het vliegtuig. Ik kan niet wachten.

  • 20 December 2013 - 06:33

    Judith Mangel:

    Wow Mieke, echt super om te lezen! Wat een geweldige tijd heb je daar! Geniet samen met Sjoerd van je nieuwe avontuur!!
    Groetjes, Judith

  • 20 December 2013 - 08:28

    Dennis:

    Ha Mieke,

    Heel veel plezier met Sjoer op Cuba en we zien je snel weer!

    Groetjes, Dennis Laura en een knuffel van Milou

  • 20 December 2013 - 09:20

    Willeke:

    Hey Mieke,
    Leuk te lezen dat je het nog steeds naar je zin hebt. Alleen reizen is zeker geen straf, al is samen ook wel handig was mijn ervaring. Lekker blijven genieten. Liefs Willeke

  • 20 December 2013 - 09:44

    Amanda :

    Heej Mieke!
    Super zeg wat een mooie belevenissen! Nog een hele fijne tijd en feestdagen toegewenst voor jou en Sjoerd in Cuba!
    Liefs Steef, Aman en Jalou

  • 20 December 2013 - 17:40

    Stefan:

    Hola Mieke, Niza a leer. Historias Claro que suena muy bien tirolesa! Niza disfrutar de las próximas semanas Sjoerd en Cuba. Que lo disfruten! Saludos desde Kapelle

  • 24 December 2013 - 22:08

    Remko En Lieneke:

    Ha Mieke en Sjoerd,

    Wij hebben pas geleden gehoord over een man van 93 die met zijn rugzak rondreist. Dus er is inderdaad nog tijd zat!:) het probleem is alleen, al die landen die te ontdekken vallen......;)
    Wij hebben net ons 1e kerstdagontbijt op, jullie staan, denken wij, nog in de winkel te bedenken wat jullie gaan eten op kerstavond. Heeeeeeel gek!
    Geniet samen van Cuba, van elkaar en jullie Kerst!

    Groet Rem en Lien

  • 25 December 2013 - 14:08

    Ome Jan En Tante Riky:

    Hoi Mieke.

    Wat een belevenis geweldig !!!
    Geniet samen nog van de laatste weken.

    Groetjes van Ome Jan en Tante Riky.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Alajuela

Costa Rica y Cuba

Spaans leren, vrijwilligerswerk en backpacken!!!!

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2014

Laatste verhaal...

22 Januari 2014

Wat een ervaring!

19 December 2013

Cuba!

30 November 2013

Het Costa Ricaanse leven

19 November 2013

Aan alles komt een eind...
Mieke

Actief sinds 14 Sept. 2013
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 13013

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 18 September 2014

Panama y Colombia!!

14 September 2013 - 31 December 2013

Costa Rica y Cuba

Landen bezocht: