Wat een ervaring! - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Mieke - WaarBenJij.nu Wat een ervaring! - Reisverslag uit Alajuela, Costa Rica van Mieke - WaarBenJij.nu

Wat een ervaring!

Door: Sjoerd en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

22 Januari 2014 | Costa Rica, Alajuela

De onderstaande tekst is geschreven in Cuba! Toen we hem probeerde op te slaan was helaas de tekst weg en niks opgeslagen...
Hier dus wat verlaat het eerste verhaal over Cuba vanuit Cuba!

Hola!!
Eindelijk een keertje internet in Cuba! Dus tijd voor een verhaaltje. Mijn reis vanaf Costa Rica naar hier ging super goed en super snel en al snel kwam ik een Belgisch meisje tegen die ook op weg was naar Cuba waar haar moeder aan zou komen met dezelfde vlucht vanuit Nederland als Sjoerd. Wat toevallig en maar goed ook want we hebben van 11u in de ochtend tot 9u in de avond op ze moeten wachten en wachten en wachten op het vliegveld... Nadat we natuurlijk veeeelste veel geld betaald hadden voor de taxi kwamen we aan in ons hotelletje in Havana. Eerst de kadootjes uit Sjoerd zijn koffer halen. Super bedankt Sinterklaasje voor alle kadootjes! De eerste 2 dagen hebben we Havana bekeken en dat beviel al meteen goed. De oude auto´s vliegen je daar om de oren! Net als de oude gebouwen. Op dag 3 kregen we onze auto`Geely` een lelijke Chinese auto zonder enige power.
Het eerste tochtje met de auto was naar Cienfuegos daar gingen we in onze eerste Casa Particulara slapen. Een Casa Particulara is een soort van Bed and Breakfast. Je slaapt bij mensen thuis meestal in een grote kamer met airco en televisie en het is meestal ook een klein restaurantje. Deze casas zijn een veel goedkoper alternatief voor hotelletjes die ook overal wel te vinden zijn. Cienfuegos is een super mooie oude Franse Koloniale stad en zo anders dan Havana! Alles ziet er super mooi en verzorgd uit. De kerst hebben we doorgebracht in Rancho Luna wat vlakbij Cienfuegos is maar heerlijk aan de Caribische kust met een super lekker lokaal visrestaurantje. Op tweede kerstdag gingen we op weg naar de waterval El Nicho onderweg pikken we maar weer eens wat lifters op. Alleen deden ze wat raar voor ze instapten maar het waren overduidelijk de gezelligste lifters tot nu toe; alles vertellen over de omgeving en vertellen wat ze doen enz. enz. Tot een moest plassen en we na een klein stukje verder rijden een lekke band bleken te hebben... Zij wisten wel iemand die het vlakbij kon maken en binnen 3 minuten lag de reserveband op de auto. Maja wij hadden er geen zin in om met hun mee te gaan en we hebben ze uit de auto gegooid. Tot op de dag van vandaag weten we niet of zij nu ons bandje express lek geprikt hebben. Bij het benzinestation was onze band zo gemaakt en konden we weer verder. De waterval was overigens geweldig! Ook hebben we in Rancho Luna een laguna met pelicanen bezocht erg indrukwekkend.
In Cuba heb je twee munteenheden de CUC en de Peso. De CUC is voor toeristen en de Peso is voor de lokale bevolking. Alleen de regering maakt steeds meer spullen ook voor de lokale bevolking in CUC prijzen zoals zeep en tandpasta. Voor de lokale bevolking kosten deze dingen nu enorm veel geld. Een deodorantje hier kost 5,90 CUC wat ongeveer gelijk is aan de 4 euro maar als je als cubaan maar 43 CUC in de maand krijgt als loon van de staat wat voor werk je ook doet is dit natuurlijk enorm veel geld! Voor ons als toerist is het ook mogelijk om dingen te kopen in Pesos en dat doen wij dan ook! Onze lunch is dagelijks een pizzaatje bij een tentje aan de straat in pesos je koopt dan voor 25 eurocent een heerlijk vullende pizza en voor reizigers die een beperkt budget hebben is dit natuurlijk ideaal! Maar hoe komen wij nu aan die pesos want eigenlijk is het voor ons illegaal om ze te hebben en kunnen we er niet aankomen... Meestal krijgen we die van lifters die we langs de kant van de weg oppikken. Het transport probleem is nog erg groot in Cuba! Als je Havana uit rijdt staan er wel 200 lifters langs de kant van de weg. Veel wordt hier nog gedaan met paard en wagen of op de fiets. Er komen af en toe wel boten met auto’s aan dat is duidelijk te zien.. elke dag komen we wel 3 of 4 kleine blauwe kia picantos tegen hier, in het begin dachten we nog dat we gewoon dezelfde route als andere aan het doen waren maar het werd al snel te toevallig...
Volgende station is Trinidad. Het oude centrum van de stad staat op de Unesco werelderfgoedlijst. Hier waan je je echt 100 jaar terug paard en wagen gaan over de kinderkopjes van het oude centrum en de plaatselijke bakker roept je in de ochtend wakker met Pan Pan Pan!! In Trinidad hebben we onze tot nu toe leukste casa gehad met super gezellige mensen en een super mooi oud koloniaal pand. De man in onze casa is chefkok dus de maaltjes waren ook heerlijk!! De vrouw was gymjuf wat ook wel weer heel leuk was. In Trinidad was ´s avonds in de stad van alles te beleven nog veel muziek op straat en veel dansen! Ook een prachtige show gezien van Afrocubaans dansen. Geweldig! Daarna een prachtige autotocht naar het eiland Cayo Coco. Voor het eerst in mijn leven lag ik Mieke daar aan een prachtig wit strand met super mooi blauw water, genieten!!! En we zijn weer klaar voor een bezoek aan een stad. Camaguey is een doolhof voor een ieder die er komt. Geen een straat loopt er parallel! Dit is met opzet zo gebouwd om te voorkomen dat piraten en anderen de stad alsmaar bleven overvallen. Voor ons dus ook erg lastig!! Na een zoektocht hebben we uiteindelijke en goede casa gevonden en zijn we te voet de stad gaan verkennen. Na een korte impressie zijn we terug gegaan naar onze casa om ons gereed de maken voor oudejaarsavond. Maar wat een tegenvaller... het is overduidelijk een familiefeest voor de cubanen en op straat is er niks te beleven. Gelukkig lopen we een Nederlands stelletje tegen het lijf die precies hetzelfde probleem hebben... we besluiten het met zijn vieren te gaan vieren op een plein naast een klein barretje. Op nieuwsjaarsdag hebben we Camaguey ontdekt met onze persoonlijke chauffeur te fiets. Bayamo is de volgende stad die we aandoen. We gaan daar naar het museum over Cespedes waar we een gids treffen die super goed Engels spreekt en ons haarfijn alles uitleg over het einde van de slavernij en de onafhankelijkheid van de Spanjaarden dankzij Cespedes. Vervolgens praten we over van alles en nog wat en blijkt dat hij super veel weet over Nederland! Eigenlijk over alles.. het gesprek wordt onderbroken door een propaganda parade om de revolutie van Che en Fidel te vieren. helaas....tijd is op! Het laatse deel van het Cubaanse avontuur zullen we schrijven als we weer in Nederland zijn!!

• 22 Januari 2014 - 22:23

Rem En Lien:

Goed van jullie dat jullie die lifters eruit geschopt hebben. Goed om te lezen dat jullie het zo naar jullie hebben gehad. We kijken uit naar de rest van de reis. Groet van ons

• 22 Januari 2014 - 22:29

Ton:

Mooie ervaringen Mieke!
    Geniet er van!
    Karin en Ton

• 15 Augustus 2014 - 19:47

Ines Bosmans:

Hallo Mieke,

Wij zouden graag een combinatiereis costa rica/cuba maken.
    Kan ik jou contacteren voor wat tips??

Groetjes,
    Ines

• 17 Augustus 2014 - 09:49

Mieke:

Hallo Ines,

Natuurlijk kan dat!
    Ik sta alleen op het punt om naar Panama en Colombia te vertrekken (morgenvroeg).
    19 september ben ik weer terug.

Ik kan je iig alvast vertellen dat de combi super is! Natuur en cultuur gecombineerd.
    Voor Costa Rica heb ik als tip, bezoek de Caribische Kant! Cahuita en Manzanillo national park. Monteverde vond ik heel mooi. Voor Cuba als tip Trinidad en Santiago de Cuba. Wij vonden het slapen in Casas Particularas echt geweldig!
    Als je nog vragen hebt kan je me mailen. Miekevandegeijn86@hotmail.com

Groetjes,