Laatste verhaal... - Reisverslag uit Wateringen, Nederland van Mieke - WaarBenJij.nu Laatste verhaal... - Reisverslag uit Wateringen, Nederland van Mieke - WaarBenJij.nu

Laatste verhaal...

Door: Mieke en Sjoerd

Blijf op de hoogte en volg Mieke

23 Februari 2014 | Nederland, Wateringen

Het heeft even geduurd, maar hier is dan het laatste verslag...
Na eigenlijk een dagje te veel in Bayamo zijn we echt stedenmoe... Gelukkig is de volgende plek in de bergen van de Sierra Maestra! Deze plek is zo bijzonder omdat Fidel Castro de revolutie van 1959, de nog heersende revolutie, in dit gebergte heeft voorbereid. De plek waar hij zich met Ché en ongeveer 80 andere mannen heeft voorbereid zijn we gaan bekijken. En in alle vroegte en goed voorbereid willen we de wandeling van 18km aan gaan... water, frisdrank, wat zoets wat zouts wat allemaal erg moeilijk te vinden was, hebben we bij ons. Het eerste deel van de tocht van 9 km is volgens de lonely planet stijl en zwaar, maar wel te doen. De gids vertelt ons echter meteen, dat het te stijl is om te lopen en alleen maar beton en te warm zo in de zon... Dat we daar niet echt blij van worden. Mmm, oké dan maar met de 4x4 mee omhoog voor het eerste deel van de tocht. Zitten we daar met 6 Engelse in een busje en ook nog eens 3 liter drinken en eten voor hun allemaal... Het tweede deel van de tocht door de bergen is echter prachtig! De gids, die ooit accountant was, maar het te veel werken vond voor te weinig geld, vertelt ons super veel over de natuur en de vogels. Lokt de vogels met de vogelgeluidjes op zijn telefoon en zo zien we ook de vogel die symbool staat voor Cuba door zijn kleuren. Erg indrukwekkend zijn de hutjes waar de revolutie is voorbereid, de medische post, de keuken en natuurlijk het huis van Fidel met een gat van een kogel in de koelkast. Terug bij onze casa particulara, genieten we van ons prive terrasje dat de eigenaar gemaakt heeft op de vlonder. We hebben een prachtig uitzicht op de rivier, de plaatselijke bevolking die de rivier te paard oversteekt en de kolibries die zo nu en dan voorbij komen. Wat genieten we, na al die steden die we bezocht hebben! Eigenlijk zouden we de dag erna vertrekken naar Santiago, maar we besluiten nog een dag hier te blijven, te genieten van de rust. Na een heerlijk nachtje slapen in frisse lucht, zonder airco, worden we weer fit wakker en besluiten we in de bergen te gaan paardrijden. Voor Sjoerd een hele ervaring, omdat dit de eerste keer is dat hij op een paard zit! Maar tja.. hoe hij het voor elkaar krijgt weet ik niet, maar zijn paard luistert beter naar hem dan mijn paard naar mij... Al lijkt zijn paard meer op een ezel dan op een paard... check de foto's hieronder!! En 's middags weer heerlijk chillen op ons privé terrasje en het heerlijke eten dat we in deze casa voorgeschoteld krijgen.
De volgende dag kunnen we met frisse zin weer richting Santiago! De stad waar ik, mieke, zo naar uit kijk!! Zo rijden we het dorpje Santo Domingo tuffend uit in onze Geely en komt de eerste heuvel in zicht. Sjoerd geeft wat gas bij en daar gaan we omhoog. Mmm... de auto trekt het niet helemaal, terugschakelen naar de 2, terug naar de 1 en stotter stotter en we staan halverwege de steile heuvel stil met nog zo'n 100 meter van de steile heuvel voor ons... En nu... Gelukkig is het niet druk op de Cubaanse wegen en konden we rustig met de handrem er op even nadenken..... Toch maar achteruit terug van de berg af en het opnieuw proberen. Fijn om te weten dat dit de enige weg uit het dorpje is en we dus die heuvel op moesten komen! Eenmaal beneden de toch wel stinkende remmen maar even af laten koelen en met een flinke aanloop, waarbij we denk ik wel met zo'n 80km per uur voor de tweede keer aan de klim begonnen en ja hoor... Geely haalde het deze keer wel! Pfff wat een spanning! En na een aantal uurtjes door de bergen rijden, kwamen we aan in Santiago de Cuba! Wat een warmte hier!
's middags de mooie beschreven wandeling in de Lonely planet gedaan en 's avonds lekker de stad in om te genieten van de muziek en de salsa!!
De tweede dag hebben we het prachtige museum over de revolutie bezocht en natuurlijk het rum-museum. Het bacardi museum was helaas gesloten. 's Avonds weer de stad in naar een ander muziekhuis dan de dag ervoor. Casa de las tradiciones. Wat hebben we hier genoten van de muziek en het dansen. We kregen salsa les van de cubanen en hadden gezellig met wat Finse toeristen een fles rum en cola ingeslagen. Heerlijk ongedwongen sfeer en prachtige Cubaanse muziek.
Nu we de andere kant van het eiland bereikt hadden, wilden we zo snel mogelijk terug naar Havana en dan door naar het westelijk deel van het land. Op de heenweg hadden we een museum over de afrocubaanse cultuur gemist omdat het gesloten was. Dit was onze eerste stop voor een nachtje en de dag er na zouden we in een ruk voorbij Havana rijden (zo'n 900 kilometer in totaal). Ook hebben we in Santa Clara twee monumenten van Ché bezocht. Gewoon omdat je het even gezien moet hebben.
Onze eerste stop in het westelijk deel wordt Soroa. Hier wilde we eigenlijk alleen overnachten en dan door naar Vinales, maar we besluiten om ook hier een dag langer te blijven. Je kan hier namelijk een eco dorpje bezoeken na een wandeling van 5km door de bergen. Dit is voor ons een van de mooiste dingen die we tijdens onze reis gedaan hebben. Het wordt ons afgeraden om deze tocht zelf te ondernemen, we hebben een gids nodig. Het is allemaal te gevaarlijk... inmiddels na 3 weken kennen we de cubanen en besluiten gewoon op eigen houtje te gaan. Wel bouwen we bij elke splitsing een torentje zodat we op de terugweg nog weten waar we heen moeten. Na een klein uurtje lopen zien we een man die op het land aan het werk is. We vragen aan hem waar het eco-dorpje zich bevindt. Aqui aqui!! We waren er al.... De man wijst ons waar we naar toe moeten en daar staat een dame op leeftijd ons op te wachten en vraagt meteen of we koffie willen. Ook haar zoon komt gezellig koffie met ons drinken. Deze mensen wonen midden in de bergen, zonder ook maar enige voorziening en ze zijn compleet zelfvoorzienend. Super gave ervaring. Heerlijke dagen weer in de bergen en de natuur houdt niet op! We gaan door naar Vinales. Ook al zo mooi! Maar wel enorm toeristisch. Ook hier maken we een tocht te paard door de tabaksvelden en weer luistert Sjoerd zijn paard beter naar hem, dan mijn paard naar mij...
Door naar Pinar del Rio waar een mooi museum is over tabak. Onderweg komen we een wielrenner tegen met een shirtje aan van Pinar del Rio. En ik uit het raam hangend in mijn beste Spaans proberen duidelijk te maken dat we dat shirtje graag willen hebben en hoe we er aan kunnen komen. Hij zegt ons hem te volgen naar zijn huis. En we kopen het shirtje dat hij droeg van hem over. Hij blij met geld, wij blij met het shirtje. Sjoerd zijn souveniertje is binnen! In hetzelfde stadje koop ik nog een echt Cubaans jurkje. Dus we zijn allebei binnen :)
Dan nog Sjoerd zijn wens. Hij wil naar het meest westelijke puntje van Cuba. Daarvoor moeten we ongeveer zo'n 150km rijden nog en in alle vroegte vertrekken we. Een prachtige rit langs de kust. Helaas komen we voor een onverwachte verrassing te staan. Het nationaal park betreden kost geld, omdat er weer, hoe kan het ook anders, een gids mee moet. We vragen om een Engels sprekende gids.. helaas niet beschikbaar. Dus moeten we het weer doen met mijn Spaans en handen en voeten. De man heeft er ook allemaal niet zoveel zin in. We hebben onderweg wel een prachtige leguaan gezien dankzij hem, dat was dan wel weer gaaf. Op de terugweg had hij ook wat meer zin, nadat wij spastisch voor de zandvlooien op het strand hem om advies vroegen hoe met deze beestjes om te gaan. Dat vond hij allemaal enorm grappig... Dat wij staand op het enige bankje in de omgeving ons in stonden te smeren met zonnebrand, even wachten en gewoon op het bankje blijven staan, voor de laag repallent eroverheen kan :)
Jaja maar we kunnen wel zeggen dat we op het uiterste puntje geweest zijn en daar in de Caribische zee hebben gezwommen :)
Terug naar Havana!! Waar we twee activiteiten echt nog moesten doen! 1 rijden over de Malecon, een prachtige weg van 8km richting het centrum van Havana, direct naast de zee gelegen met een rotskustje er voor. Volgens de lonely planet de activiteit van Cuba en het best met storm of met een fles rum en Benny Moré op de achtergrond. Nou laten wij nou net een cd hebben en die is van Benny Moré, maar we hadden ook het geluk van een behoorlijke wind. Super gaaf!! Het zeewater klotste als een gek tegen de kant aan en spatte wel drie meter de lucht in en vervolgens op de weg en daar reden we met Benny op de achtergrond.
2 het museum van de revolutie. 'Het' museum over de revolutie, waar voor ons een prachtige samenvatting gegeven werd van alles wat in cuba gezien hadden over het gehele eiland. Wat een land met wat een verhaal!

Daarna was het voor mij tijd om terug te gaan naar Nederland. Je stelt je er op in en inmiddels had ik ook wel zin om lekker naar huis te gaan.
Jammer dat Sjoerd nog een dagje moest blijven in zijn eentje en met het kleine beetje Spaans dat hij sprak. Maar ook dat is allemaal goedgekomen en ook hij is een dag later terug naar Nederland gevlogen.

Hieronder heb ik foto's toegevoegd van Marjolein die Engelse lessen organiseert voor de armste kinderen van Turrialba om hen hopelijk een betere toekomst te geven dan hun ouders. Zij heeft spellen met letters, kleuren en beroepen gekocht. Bedankt allemaal!! Ook namens Marjolein. Zij is door mijn geld geïnspireerd geraakt om een eigen actie op te zetten in Nederland om geld in te gaan zamelen.
Nu Costa Rica nog het meest Westerse land is van alle landen in Midden Amerika heb ik niet al mijn geld nog uitgegeven daar. 1/3 van de 915 euro had ik nog over toen ik naar Cuba ging. Daar wilde ik de rest uitgeven indien mogelijk. Maar nu het lastig is om daar geld op te nemen en ik daar geen rekening mee gehouden had en Sjoerd en ik vooral gereisd heb en geen projecten of iets dergelijks bezocht hebben, heb ik dit geld nog steeds over. Uitgeven om het uitgeven in Costa Rica wilde ik niet en in Cuba is het dus niet gelukt. Al sinds ik terug ben, loop ik rond met de vraag wat nu te doen met het geld. En dat is best moeilijk, want ik voel een enorme verantwoordelijkheid voor dit geld!!
Waarschijnlijk ga ik, hopelijk deze zomer, nogmaals vrijwilligerswerk doen. Waarschijnlijk in Zuid Amerika en daar zal ik de rest van het geld dat ik van jullie gekregen heb besteden. Zodra dit zeker is, zal ik jullie hiervan op de hoogte stellen via deze site en de mail.
Super bedankt allemaal!!!

• 23 Februari 2014 - 15:19

Marleen:

Hoi Mieke en Sjoerd,

Ja nu er geld over is mag je of jullie nog n keer.

• 25 Februari 2014 - 19:55

Marieke:

Gaaf verhaal en super leuke lieve foto's!!! Maar ben toch ook wel blij dat je weer terug bent :) !!!