Panama en Colombia - Reisverslag uit Wateringen, Nederland van Mieke - WaarBenJij.nu Panama en Colombia - Reisverslag uit Wateringen, Nederland van Mieke - WaarBenJij.nu

Panama en Colombia

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

03 April 2014 | Nederland, Wateringen

Jaaaa!! Alles is rond! Ik ga deze zomer van 18 augustus tot 18 september naar Panama en Colombia.

Mijn reisschema ziet er als volgt uit:
18 augustus land ik in Panama City
Vervolgens zal ik zeilend richting Colombia gaan
Even mijn spaans opfrissen met 3 dagen intensieve les in Cartagena.
Op 1 september zal ik beginnen met twee weken vrijwilligerswerk als fysiotherapeut aan de Caribische kust tussen Cartagena en Santa Marta in. Binnen dit project zal ik ook het laatste geld wat ik van jullie gekregen heb besteden. Het project heet Mi Casa en Ipauratu. Ik heb inmiddels al contact gehad met de Nederlandse vrouw die het project samen met haar Colombiaanse man heeft opgezet. Het klinkt alsof ze mijn hulp goed kunnen gebruiken. In de bijlage wat foto's.
Met wat hulp op afstand van Sjoerd ;) zal ik deze kinderen gaan behandelen.
Hieronder wat informatie van het project van de website van mijn reisorganisatie.
Nogmaals bedankt voor al jullie bijdrages!

Mi casa en Ipauratu (in het Nederlands mijn huis in Ipauratu) is een stichting die ruim 11 jaar geleden is opgericht door de Nederlandse Inten en haar Colombiaanse man Jeovanny met als doel het verbeteren van de leefomstandigheden van de lokale bewoners.
Het plaatsje Paluato bestaat uit ongeveer 150 families die hoofdzakelijk zelfvoorzienend leven. In de rijke grond worden verschillende groenten en fruitsoorten verbouwd als mais, yuka en watermeloen. 90% van de bewoners in Paluato leeft onder de armoedegrens. Slechts een aantal families beschikt over stromend water, de meeste families in de omgeving komen nog per ezel naar het dorp om de klim naar de waterput te maken. Jeovanny is recentelijk benoemd tot districtshoofd omdat hij zich inzet voor de lokale bewoners. Samen met hen probeert hij manieren te vinden om nieuwe bronnen van inkomsten te genereren.

Vrijwilligerswerk in Paluato

Kleuterschool
In het dorp bevindt zich een kleine kleuterschool waar dagelijks ongeveer 20 kinderen komen. Vind je het leuk om met jonge kinderen te werken of ben je op zoek naar een stage in het kleuteronderwijs? Dan kun je op de kleuterschool in Paluato terecht!

Middelbare school
Er is een kleine middelbare school in Paluato waar kinderen komen uit verschillende omringende dorpen. De school beschikt dankzij de stichting over verschillende faciliteiten als computers. Ook is het gebouw helemaal opgeknapt met de hulp van vrijwilligers. Alhoewel de kinderen Engels krijgen op school, is het niveau erg laag. Mocht je het als vrijwilliger leuk vinden om Engelse les te geven, dan ben je van harte welkom! Ook is het mogelijk om te assisteren bij andere vakken als bijvoorbeeld wiskunde, aardrijkskunde of sport.

Zorgboerderij voor kinderen met syndroom van Down en autisme
Vanaf januari 2014 wordt er een nieuw project gestart voor kinderen met een beperking. Om te beginnen komen er 10 kindjes. De kinderen zullen dagelijks naar het project komen voor verschillende activiteiten. Er is een mooie muziekruimte en ook is er een lokaal voorzien van verschillend materiaal. Af en toe komt er een psycholoog en een fysiotherapeut om de kinderen te begeleiden. Heb je zelf als vrijwilliger een achtergrond op het gebied van psychologie, pedagogiek, sociaal werk, fysiotherapie, onderwijs of geneeskunde dan zijn er voldoende werkzaamheden! Het project is nog volledig in ontwikkeling!

Medisch vrijwilligerswerk en sociaal-psychologische hulpverlening volwassenen
In het dorp zijn geen medische voorzieningen aanwezig, de dichtstbijzijnde medische kliniek is in Galapa (ongeveer 20 minuten met de motortaxi). Omdat veel bewoners om financiële redenen nooit een arts zien, zou het fijn zijn als er vrijwilligers komen met een medische achtergrond die enkele eenvoudige gezondheidschecks kunnen doen. Ook op het gebied van hygiëne en seksualiteit is het belangrijk dat er voorlichting gegeven wordt.
In Paluato wonen diverse alleenstaande vrouwen die een achtergrond hebben van geweld en misbruik. Door hun traumatisch verleden zou het fijn zijn als zij wat meer psychologische begeleiding zouden krijgen.

• 03 April 2014 - 23:02

Marieke:

Ben hartstikke trots op jou Miekie!! X

• 03 April 2014 - 23:25

Christel:

Een nieuw avontuur tegemoet met wederom een mooi doel!!

• 04 April 2014 - 11:09

Laura:

Wat ontzettend leuk om daar aan de slag te gaan. Een maand zal voorbij vliegen.

• 19 Augustus 2014 - 18:55

Saskia:

Hoi Mieke, leuk om te horen wat je daar gaat doen. Succes er mee en veel plezier. En trouwens wat is er met de datum gebeurt? Gr. Saskia